חיפוש

רוצה להתגרש ואין לי אומץ

רוצה להתגרש ואין לי אומץ

תוכן עניינים

נישואין וזוגיות הם עניינים מורכבים, ולפעמים אחד מבני הזוג או שניהם מחליטים שהקשר המשותף הגיע לסיומו. בשלב הזה אנשים רבים מתעכבים עם מימוש ההחלטה מתוך חשש וקושי לגייס את האומץ הנדרש לנקיטת הצעדים הרלוונטיים. כעת ננסה להבין איך אדם יכול להבין אם הגיע הזמן להתגרש או שיש עוד סיכוי להציל את הנישואין, איך להתגבר על הפחד כשמחליטים לעשות את הצעד, מהם הגורמים העיקריים לחשש בנקודה הזאת ואיך מתחילים הליך גירושין בצורה הנכונה.

 

איך מחליטים אם להתגרש?

ההחלטה אם להתגרש אינה כמו החלטות אחרות בחיים כמו איפה לאכול ארוחת ערב או לאן לצאת לחופשה. זוהי החלטה כבדת משקל המשפיעה באופן ניכר על כל המעורבים בעניין ועל כל המעגלים הקרובים והקרובים פחות– בני הזוג, הילדים, בני המשפחה המורחבת, מקומות העבודה, החברים וכן הלאה. על כן, חשוב לשאול את עצמנו כמה שאלות מרכזיות שיעזרו להבין מתי יודעים שזה הזמן להתגרש. נסו לחשוב ראשית מה תוכלו להרוויח מניסיון להישאר ביחד ולעבוד על הקשר. מה תצטרכו להקריב לשם כך? איך החיים של הילדים ייראו לאחר התהליך? וכלל האפשרויות האחרות העומדות לפניכם. מומלץ תמיד לעשות את זה בשיח משותף עד כמה שאפשר. אפשר בהחלט לערב אנשים קרובים וכדאי תמיד להתייעץ גם עם איש מקצוע שיוכל לגשר ולפשר ביניכם ולשקף את תמונת המצב ממבט על. זוגות רבים פונים גם לטיפול זוגי שיכול לסייע לשני הצדדים להבין האם ניתן להישאר ביחד או שבהחלטה משותפת כדאי לפרק את החבילה.

 

איך להתגבר על הפחד להתגרש?

ישנם מצבים אצל זוגות רבים שאחרי הרבה מחשבה והתלבטויות רבות, טיפול זוגי, מחשבה על שלום בית או גיבוש הסכמות לקראת הסכם שלום בית ולחילופין גירושין, שהתקלה בסופו של תהליך והחלטה כי גירושין הם הצעד הנכון. איך מתגברים על הפחד בשלב הזה? קודם כול כדאי להכין תכנית מסודרת, כזאת שתפרט את כל היבטי המציאות החדשה – היכן כל אחד יגור, איך ייראו זמני השהייה של אחד מההורים עם הילדים, מה תהיה החלוקה הכלכלית של הרכוש והממון כיצד יכלכלו בני הזוג את צרכי הילדים כן הלאה. אפשר ומומלץ בהחלט לנסות ולתרגל את השיחה ולשתף אפילו חברה או בן משפחה קרוב שיספקו לכם תמיכה. לבסוף, חשוב מאוד להבין מהו מקור הפחד, ממה אתם חוששים בפועל ומהו בעצם המחסום המקשה עליכם להתקדם בתהליך. האם המחסום או אובייקטיבי, קשיים כלכליים, בעיה לעבור מקום מגורים, קשיים מסוימים עם אחד הילדים או שמא המחסום הוא חרדה ופחד סובייקטיבי.

 

מהם הפחדים העיקריים מהגירושין?

לא בטוחים עדיין מאיפה הפחד שלכם מהתהליך נובע? הינה כמה סיבות נפוצות היכולות להיות רלוונטיות למצב שלכם:

 

פחד להתגרש הנובע ממחשבה על הילדים

אצל זוגות עם ילדים, זהו בלי שום ספק הפחד העיקרי והמהותי בכל תהליך גירושין. המחשבה מה יהיה איתם מבחינה טכנית קודם כול, היכן יגורו ומה תהיה חלוקת הימים ביום שאחרי הפרידה. מעבר לכך וחשוב מכך – מה יהיה איתם בהיבט הרגשי? זוהי בהחלט סוגיה קשה שתידרשו לתת עליה את הדעת. חשוב מאוד לשים את הילדים במרכז ולעבור את כל התהליך דרך נקודת המבט שלהם עם החלטות שייטיבו עימם כמה שיותר. ברגע שמבינים שאפשר ליצור שגרה מיטיבה עבור הילדים גם בתהליך גירושין ומצליחים ליישם זאת, הפחד מהעתיד בנושא הילדים פוחת מאוד. מאוד לנסות לשים את המחלוקות בצד ולא לערב את הילדים במחלוקות שמתעוררות בניכם סביב תהליך הפרידה.

 

הפחד להתגרש בגלל אי יציבות כלכלית

עוד דאגה קריטית העולה בדרך כלל אצל אנשים בנקודה הזו היא הדאגה הכלכלית. גירושין הם עסק יקר, והפרדת הכוחות עלולה להותיר צד אחד או את שניהם בקשיים כלכליים. במקרים אחרים צד אחד נשאר עם הון רב, לעומת הצד השני המוצא את עצמו מתקשה להסתדר כלכלית בעקבות הפרידה. הסכמי זוגיות לפני החתונה מאפשרים להגדיר את העניינים האלו בזמני שלום ובהסתכלות אובייקטיביות בעתיד. לא כולם משכילים לחתום על הסכמים כאלו מבעוד מועד, אך זה עדיין לא אומר שזה בלתי אפשרי. אפשר להגיע למצב של רווחה ונוחות כלכלית אצל שני הצדדים אם מסכימים להתנהל בצורה מסודרת אחד מול השני. מה שחשוב לזכור זה לא לייצר בית עשיר ובית עני בגירושין. המטרה העיקרית היא לייצר עבור הילדים שני בתים מתפקדים ומיטיבים.

 

הפחד להתגרש הנובע מתגובת בן/בת הזוג

אין ספק שזוהי בשורה קשה עבור כל צד ששומע מהצד השני שהוא רוצה להתגרש. התגובות יכולות לנוע בין עלבון עמוק לזעם, אדישות, כעס ואפילו תוקפנות. במאמר גירושין מלחמה ושלום אפשר ללמוד הרבה מאוד על הקטבים השונים של סולם ההתנהגויות הצפויות ואיך התהליך הזה יכול להיות יחסית נעים, הדדי ומיטיב מחד או סיוט לאור יום מאידך. בנקודה הזאת נדרשת רגישות רבה וחשוב לדעת איך להעלות את הנושא, מתי לקיים את השיחה, באילו מילים להשתמש והאם להיעזר באנשים נוספים ולהכין אותם לתת תמיכה ועזרה לצד השני. בסופו של דבר צריך לזכור שהמטרה היא לנסות להתקרב ולהגיע לעמק השווה, ולעבור את התהליך בצורה מכובדת והדדית כמה שאפשר.

 

הפחד ממה יגידו עלינו

גירושין המגיעים אחרי מאמצים לגישור ומתוך הבנה כי טובת כל הנוכחים היא דווקא פרידה הם בהחלט לא בושה. צריך לדעת מתי כל המאמצים מוצו ומתי לצאת בזמן כדי להיטיב עם כולם. עם זאת, עבור רבים גירושים עדיין נתפסים ככישלון מוחלט. לא כל מי ששומע על הגירושים ידע בדיוק מה קרה בין בני הזוג, ואנשים רבים עלולים לחשוב מחשבות ולומר את דעתם בנושא. זה אומנם צעד שקשה לממש, אבל חשוב לנסות ולנטרל את רעשי הרקע האלו כמה שיותר בנקודה הזאת. אפשר ורצוי לשתף חברים ובני משפחה קרובים שיוכלו לשקף לכם את המציאות בצורה אמיתית, ובעיקר לזכור שאתם חיים את החיים שלכם בשביל עצמכם ולא בשביל אף אחד אחר, והדעות של אנשים שאינם מעורבים בתהליך אינן רלוונטיות בעיקר בשלב הזה.

 

הפחד מבדידות

בדידות היא אולי המחלה הגדולה ביותר של המאה ה-21, ואנשים רבים חוששים ממנה בצדק לפני הגירושין. לפעמים התחושה היא שעדיף להיות ביחד ולסבול מאשר לחיות את החיים בבדידות. צריך לזכור שעל אף הקושי, תהליך הגירושין הוא דווקא הזדמנות לדרך חדשה. התהליך אינו תמיד קל, אבל זהו הזמן לנסות ולמלא את החיים באינטראקציות חדשות, להכיר חברים חדשים ולהעיר קשרים ישנים, לחזק את הקשר עם בני המשפחה ואולי אפילו למצוא עם הזמן זוגיות חדשה.

 

איך לספר לבן/בת הזוג בצורה עדינה?

מכאן, כל מה שנשאר הוא לבשר לצד השני על ההחלטה בצורה עדינה ומכבדת. התזמון הוא חשוב וכדאי למצוא זמן שקט ונעים שבו אפשר לדבר בפרטיות. בדרך כלל לא כדאי לעשות את זה בבית ועדיף מרחב ניטרלי, במיוחד ללא הפרעות של הילדים. לפני שמדברים על נקיטת צעדים, חשוב לדבר גם על הקשיים שהובילו אל ההחלטה, להאיר נקודות חיוביות בצד השני ולצייר תמונה אופטימית שמראה שאחרי הכול, כל צד יוכל בסופו של דבר לחוות חיים מלאים, שמחים וטובים.

 

לסיכום

גירושין אינם עניין פשוט, וגם לא קל לדבר עליהם עם בן או בת הזוג. מומלץ מאוד להיעזר בנקודת מבט מקצועית חיצונית שתעזור להכריע אם אכן כדאי לעשות את הצעד ואיך לעבור את תהליך הגישור והגירושין בעימותים מינימליים ובכבוד הדדי. מוזמנים להשאיר פרטים בדף צור קשר אם אתם חווים קשיים בזוגיות והנושא של גירושין עולה במחשבותיכם כדי לקבל עזרה מקצועית ממיה שפילמן, עורכת דין ומגשרת המתמחה בנושא.

רוצה להתגרש ואין לי אומץ

תוכן עניינים

מיה שפילמן, עורכת דין ומגשרת

מיה שפילמן, עורכת דין ומגשרת

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית משנת 1999, בעלת רישיון עריכת דין משנת 2005 ומגשרת מוסמכת בגירושין מטעם לשכת עורכי הדין.

מיה רואה בתהליך גישור נכון הזדמנות עבורכם. בשיח מכבד ובאווירה נעימה וסבלנית אפשר ביחד להתגבר על הקשיים ואי ההסכמות ולנסח הסכם שיביא אתכם לחיים חדשים ומספקים.

לשיחת ייעוץ חינם התקשרו

או פנו עכשיו

התקשרו צרו קשר דילוג לתוכן