חיפוש

גישור גירושין כאשר יש עסק משותף

תוכן עניינים

כאשר בני זוג מחליטים להתגרש ופותחים בהליכי גירושים, זהו עניין מורכב שעלול להוביל למריבות רבות. כאשר ישנו עסק משותף ששני בני הזוג הקימו ביחד, החלוקה נעשית מורכבת עוד יותר. השאלות שנשאלות כאן הן כיצד מחלקים את הרכוש העסקי, שהוא בעצם העסק המשותף? ומה קורה במקרה שבו רק אחד מבני הזוג ניהל אותו?

קביעת בית הדין לענייני משפחה

  • בית הדין לענייני משפחה קובע כי כל הנכסים אשר הצטברו במשך שנות הנישואים נחשבים על פי החוק כרכוש משותף, ובני הזוג חייבים להתחלק בו באופן שווה, במידה והם מחליטים להתגרש (במידה ולא נחתם הסכם ממון שקובע אחרת). עסק משותף נחשב כרכוש משותף של בני הזוג ולכן עליהם להתחלק גם בו בצורה שווה בהחלט.
  • בשעה שבית המשפט דן בעניין של עסקים משותפים, הוא צריך להגיע להחלטה כיצד לחלק את מניות העסק המשותף או החברה, תוך כדי גילויי רגישות וניסיונות הבנה כי התקופה שבה בני הזוג נמצאים בהליכי גירושין, ובעצם כך מפרקים את משפחה, אינה פשוטה כלל וכלל. עלולות להיות מריבות קשות ועולים חילוקי דעות רבים. כך קורה שבאותה תקופה העסק המשותף אינו מתנהל בצורה תקינה ומוצלחת.
  • בית המשפט לענייני משפחה קובע את שוויו של העסק המשותף. על מנת שיוכל לקבוע זאת הוא נעזר ברואה חשבון אשר נותן את חוות דעתו על פי נתונים ודוחות לגבי מצבו של העסק באותה תקופה. בדרך כלל ממנה בית המשפט לענייני משפחה כונס נכסים אשר תפקידו להיות אחראי על מכירת העסק המשותף ועל חלוקה שווה של הרווחים שהתקבלו מהמכירה. במקרים בהם בעלי עסקים לא מוכנים כלל למכור את העסק המשותף, בית הדין קובע דברים שונים לגבי כל עסק בנפרד, כל מקרה לגופו הוא.

בעיה אשר עלולה להתעורר ולפגוע בתפעול השוטף של העסק היא העברה של המניות לאחד מבני הזוג שלא היה שותף כלל לניהול העסק בכל השנים בהן הוא פעל. כך קורה שהעסק עלול להיפגע מכיוון שכעת כל אחד מבני הזוג מעוניין ליישם את זכויותיו בעסק ולהחליט החלטות שיכולות להיות מנוגדות להחלטותיו של בן הזוג השני, דבר אשר עלול ליצור חיכוכים גדולים עוד יותר.

השארת העסק המשותף

כאשר יש עסק משותף של בני הזוג והם מחליטים על גירושין, ישנה נטייה בקרב רבים מהם להיפרד גם בתחום העסקי. כל אחד מבני הזוג בוחר לפנות לכיוון אחר בחייו הפרטיים וגם בחייו העסקיים. אך לא תמיד נכון לעשות דווקא את הצעד הזה.

כאשר העסק המשותף הוא רווחי ויש הצלחות רבות, חבל להיפרד גם מהעסק. פעמים רבות קורה שבני הזוג אינם מסתדרים יחד בפן האישי והזוגי,  אך מהפן המקצועי הם צוות מצוין ומצליחים להביא את העסק המשותף לשגשוג ולהצלחה גדולה.

הדרך הטובה ביותר להמשיך ולקיים עסק משותף גם לאחר הגירושין היא לתת אמון מוחלט בשותף לעסק (הגרוש/ה) . בדרך כלל יהיה אמון מוחלט בין שותפים גרושים לבין שותפים רגילים או בין מנהל לבין עובדיו השכירים, בשל העובדה שהגרושים מכירים היטב אחד את השני ויודעים כי העסק הוא משותף לשניהם והאינטרס שהוא יצליח וישגשג הוא של שניהם.

דרך טובה להמשך קיום העסק היא הגעה לתהליך גישור, שם מגיעים השותפים הגרושים להחלטות משותפות. כעת, לאחר הגירושין כל הוויכוחים וחילוקי הדעות נמצאים מאחור, וזה הזמן להתמקד בפן העסקי. חשוב לשתף את השותף לעסק ולהתייעץ עמו בנוגע להחלטות עסקיות ולהניח לאגו האישי להיות במקום אחר.

תוכן עניינים

לשיחת ייעוץ חינם התקשרו

או פנו עכשיו

התקשרו צרו קשר דילוג לתוכן