חיפוש

זכויות הגבר בגירושין

תוכן עניינים

בעבר היו תפקידי שני ההורים ברורים מאוד- האישה מטפלת בילדים ודואגת לענייני הבית ואילו הגבר הוא המפרנס. כך, גם במצב של גירושין, לא היו היסוסים רבים באשר להמשך: הגבר בעיקר ממשיך לדאוג לפרנסת ילדיו ומתראה עימם כפי שנקבע בהסדרי ראיה והילדים נמצאים בחזקת האם.

עד גיל 6 על פי חוק הילד נמצא בחזקת אימו באופן אוטומטי. היום גבולות נפרצו. אבות מעוניינים ורבים אף יכולים להיות מעורבים ביותר בחיי ילדיהם וישנן לא מעט נשים בעלות קריירה תובענית המרוויחות כסף רב, לעיתים גם יותר מהבעל. איך שינויים אלה משפיעים על זכויות הגבר במשפחה?

הסכם שלום בית – לשים לב לכל הסעיפים

הסכם שלום בית הוא הסכם שהחתם כאשר האישה היא זו המעוניינת בפרידה ואילו הבעל מעדיף לנסות ולשמור על שלמות התא המשפחתי. כביכול יש כאן חוסר רצון מצד הבעל לתת גט ולהתחיל בהליך הגירושין ולכן ישנו שלב נוסף לפני- הסכם שלום בית.

בהסכם שלום בית מסכמים ביניהם הצדדים לעשות ניסיון נוסף למשך תקופה  שנקבעה מראש בה יהיה על הצדדים לבצע פעולות שישמרו את התא המשפחתי. ישנו סעיף נוסף הקובע כיצד יחולק הרכוש עם תום התקופה במידה ועדיין תהיה החלטה לגירושין. לרוב ישנה נטיה ברורה מצד בית המשפט לקבוע את חלוקת הרכוש באופן לא מאוזן לטובת האישה. חשוב עם החתימה על ההסכם שהגבר יבדוק היטב גם את סעיף חלוקת הרכוש בטרם יחתום ואף יתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה.

אחריות הורית משותפת וחלוקת זמני שהות

כפי שנכתב בתחילת המאמר, בעבר היתה חלוקת התפקידים ברורה ובהתאם לכך נקבע כמעט אוטומטית שהילדים יהיו בחזקת האם. הסדרי הראיה הרגילים הם מוגבלים יחסית- לרוב פעמיים בשבוע אחה"צ וכל סוף שבוע שני. היום גברים רבים דורשים להיות מעורבים יותר ונראה כי המאבק עושה את שלו בהדרגה.

היום יותר ויותר זוגות מעוניינים בחלוקת רחבה של זמני שהות ובית המשפט מאפשר זאת ביתר קלות ודורש פחות הוכחות מצד הגבר כי הוא אכן מסוגל לכך (פעם גם אם שני הצדדים רצו בכך בית המשפט איפשר זאת לעיתים רחוקות). היום גם ישנו סיכוי גבוה יותר עבור האב להיות המשמורן אם הילדים מעל גיל 6.

בעבר, היו הרבה מצבים בהם האם לא היתה מאפשרת לאב ליטול חלק פעיל בגידול הילדים לאחר הגירושין ואבות רבים לא ראו הרבה את ילדיהם. כיום, באופן מבורך המגמה הזו משתנה ואנו עדים ליותר ויותר הורים אשר נוטלים באופן שוויוני את הסדרי השהייה על ילדיהם ביום שאחרי הגירושין. בנוסף, כיום אנו יודעים שהסידור הטוב ביותר עבור הילדים הוא ששני ההורים יטלו חלק פעיל ומשמעותי בגידולם לאחר הגירושין. זכותו של כל הורה  להיות מעורב בהחלטות החינוכיות והבריאותיות הנוגעות לילדיו ולכן מדובר על אחריות הורית משותפת והסדרי שהייה רחבים.

שינויים במזונות בהתאם לחלוק זמני השהות

בהתאם לשינויים המתרחשים לאט לאט במעורבותו של האב בגידול הילדים, לכך שנקבעים הסדרי שהייה מורחבים ואחריות משותפת של שני ההורים, ישנם גם שינויים הקשורים לתחום המזונות. אם עד כה האב היה אמור לשלם דמי מזונות ולהשתתף במדור ילדיו, היום, במידה וההורים מקיימים שמני שהייה רחבים,  ישנם שינויים במזונות והאב אמור לשלם פחות. עליו לשים לב שדמי המזונות משתנים בהתאם למעורבותו בחיי ילדיו ובגידולם, זאת כמובן במידה והדבר לא יפגע ברווחת ילדיו.

חלוקת הרכוש בגירושין

אם לא נחתם בין בני זוג הסכם ממון ונישאו לאחר ה- 1.1.1974, הם כפופים לחוק יחסי הממון שנחקק ב- 1973. על פי החוק ישנו הסדר איזון משאבים. הגבר והאישה מקבלים כל אחד מחצית מן הרכוש המשותף שנצבר מאז הנישואין.

רכוש שהתקבל בירושה או נרכש לפני הנישואין שייך לאותו בן הזוג שרכש או ירש אותו. עם זאת ישנם יוצאים מן הכלל כמו דירה בירושה שמשמשת למגורי המשפחה. בית המשפט גם רשאי לקבוע על פי סעיף 8 בחוק יחסי הממון כי החלוקה בהסדר איזון משאבים יכולה להיות לא שוויונית (לרוב לטובת האישה) מסיבה כלשהי. על הגבר לשים לב האם חלוקה לא שוויונית זו היא מוצדקת ולהתעקש על שינוי במידה ולא.

עוד בנושא גירושין גברים באתר family-law.co.il

תוכן עניינים

לשיחת ייעוץ חינם התקשרו

או פנו עכשיו

התקשרו צרו קשר דילוג לתוכן