חיפוש

הליך גישור בתביעות רשלנות רפואית

גישור בתביעות של רשלנות רפואית

תוכן עניינים

מדי שנה, מוגשות לבתי המשפט בישראל מספר רב של תביעות משפטיות מטעם אזרחים, וזאת כנגד גורמים רפואיים העוסקים בתחומים שונים, ובעילת רשלנות רפואית.

המונח רשלנות רפואית, בבסיסו, מתייחס להתנהלות רשלנית, לא זהירה, או לא שקולה מצד גורם רפואי מוסמך, אשר כתוצאה ממנה נגרם למטופל נזק רפואי ממשי, אשר בגינו מתבקשת התערבותו של בית המשפט.

יש לזכור בהקשר זה, כי לא כל אירוע אשר במהלכו נגרם למטופל נזק במסגרת הליך רפואי מסובך מהווה בהכרח מקרה של רשלנות רפואית. כמו כן, גם במידה ונמצא כי הגורם הרפואי המטפל אכן התרשל במלאכתו, הרי שבית המשפט עשוי לקבוע כי היקף ההתרשלות אינו מצדיק פסיקת פיצויים כספיים לטובת המטופל, או לחילופין מצדיק אך סכום פיצויים מצומצם, שאינו מכסה אף את עלויות ההליך המשפטי. מסיבה זו, יותר ויותר תביעות רשלנות רפואית נידונות בימינו במסגרת הליכי גישור, וזאת באחוזי הצלחה לא מבוטלים.

מתי מתבצע גישור במסגרת תביעות רשלנות רפואית?

העומס הכבד המוטל על כתפי המערכת המשפטית בישראל, על כל חלקיה, מוביל לכך שיותר ויותר הליכים משפטיים, בתחומים שונים ומגוונים, מומרים בהדרגה להליכי גישור, וזאת כהליך עוקף בית משפט.

במרבית המקרים, העברת הליך משפטי לדיון במסגרת הליך גישור נעשה ביוזמה משותפת של בית המשפט הדן בתיק, המבקש להקל על העומס המוטל עליו, ושל הצדדים לסכסוך, המבקשים לפתור את הסכסוך באופן מהיר ויעיל, וללא סחבת משפטית מיותרת אשר עשויה להימשך שנים ארוכות.

 כמו כן, ולאור האופי הייחודי של תביעות הרשלנות הרפואית, אשר פעמים רבות מתמקדות בתחום ה"אפור", שאינו מוגדר במפורש במסגרת החוק, קיימת מגמה מצד בתי המשפט בישראל להפנות חלק ניכר מתיקים אלו להליך הגישור. זאת בעיקר בשל ההבנה שפעמים רבות החוק אינו מאפשר להעניק מענה מלא לתובע, ובמיוחד משעה שמדובר במקרים רבים באדם אשר מצבו הרפואי רעוע, מה שמקשה על התנהלותו השוטפת במסגרת ההליך המשפטי. לרוב, הפניית שני הצדדים להליך הגישור מאפשרת לפתור את הסכסוך בצורה מהירה בהרבה מאשר במסגרת ההליך המשפטי.

חשוב לזכור עם זאת, כי הליך הגישור מטבעו הינו הליך וולונטרי, אשר ניתן להחילו רק במידה ושני הצדדים מסכימים לכך במפורש. כך שבמידה ומי מהצדדים אינו מעוניין בהליך הגישור, ומבקש כי בית המשפט יפסוק בסוגיה, הרי שלא ניתן לכפות את הליך הגישור על מי מהצדדים, ובשום צורה שהיא.

כיצד מתבצע גישור במסגרת תביעות רשלנות רפואית?

העיקרון העומד בבסיסו של הליך הגישור, מטבעו, הוא חופש הפעולה של המגשר, אשר מתפקידו לנהל את ההליך עצמו, וזאת בהתאם לשיקול דעתו ובאופן שיאפשר הגעה להסדר אופטימלי בין הצדדים.

מסיבה זו, ובניגוד להליך המשפטי הכפוף לשורה ארוכה של נהלים בירוקרטיים למיניהם, הליך הגישור מתנהל באופן חופשי בהרבה, כאשר לכל אורכו של ההליך, המגשר הוא זה הקובע כיצד ההליך יתנהל, וזאת לרבות אופן המפגש בין שני הצדדים לסכסוך.

מאחר ובמרבית המקרים, תביעות בגין רשלנות רפואית יוצרות מתח ממשי בין התובע לנתבע, אשר עלול להוביל להתבצרות של שני הצדדים בעמדותיהם, חובתו הראשונה של המגשר היא לפרוק את המתח, כאשר לצורך כך לרוב יתקיימו פגישות פרטניות בין כל אחד מהצדדים ובין המגשר עצמו.

לאחר מכן, ובשעה שהמגשר סבור כי הגיע השעה, יקיים המגשר פגישה משותפת בין שני הצדדים, או רצף פגישות כאלו במידת הצורך, אשר במהלכן ינסו הצדדים להגיע לעמק השווה ולפתרון הסכסוך, כל זאת בניצוחו הישיר של המגשר כמובן.

גישור בתביעות של רשלנות רפואית

תוכן עניינים

מיה שפילמן, עורכת דין ומגשרת

מיה שפילמן, עורכת דין ומגשרת

בעלת תואר ראשון בעבודה סוציאלית משנת 1999, בעלת רישיון עריכת דין משנת 2005 ומגשרת מוסמכת בגירושין מטעם לשכת עורכי הדין.

מיה רואה בתהליך גישור נכון הזדמנות עבורכם. בשיח מכבד ובאווירה נעימה וסבלנית אפשר ביחד להתגבר על הקשיים ואי ההסכמות ולנסח הסכם שיביא אתכם לחיים חדשים ומספקים.

לשיחת ייעוץ חינם התקשרו

או פנו עכשיו

התקשרו צרו קשר דילוג לתוכן